Maar andere experts geven de luchtvaartmaatschappijen de schuld. In een reeks artikelen in Travel + Leisure, twee van de meest gerespecteerde reismagazines van het land, zeiden experts dat de grote luchtvaartmaatschappijen hun eigen reclamecampagnes grotendeels hebben genegeerd, die erop gericht zijn informatie te verstrekken over hun eigen routes en diensten. De bedrijven hebben ook slecht werk geleverd door aan reizigers te communiceren over de gevaren in geval van slecht weer. Het resultaat is dat reizigers vaak niet voorbereid zijn op onverwachte vertragingen.

"In de wereld van vandaag moeten zelfs de grootste en meest bekende bedrijven strijden om de aandacht van de consument om hun markten te behouden", zegt David Moore, een luchtvaartadviseur in New York. "Als je de reclameboodschappen van grote luchtvaartmaatschappijen vergelijkt met de marketinginspanningen van kleinere luchtvaartmaatschappijen, krijg je dezelfde boodschap - dat groter betekent beter ... hoe groter, hoe beter, hoe betrouwbaarder, enz." De kleine maatschappijen, zei hij, zijn echter "de realiteit uit het oog verloren dat het meer gaat dan alleen mensen de vlucht laten nemen, omdat ze zich lijken te concentreren op de kwantiteit in plaats van op de kwaliteit van de vluchten." Hoewel sommige experts het erover eens zijn dat de marketingboodschappen misschien goed klinken, zeggen ze ook dat de werkelijke voordelen voor reizigers minimaal zijn, omdat de focus van luchtvaartmaatschappijen op volume contraproductief is.

Velen in de reisindustrie zeggen dat de luchtvaartmaatschappijen simpelweg gericht zijn op winst en geld verdienen in plaats van veilige en betaalbare reizen te bieden. Een deskundige wijst er zelfs op dat het moeilijk is om een ​​grote luchtvaartmaatschappij te vinden waarvan de vliegtuigen niet minstens één keer overboekt zijn. Als gevolg hiervan, zegt hij, moeten de luchtvaartmaatschappijen vertrouwen op de grillen van passagiers en de grillen van het weer om hen te helpen verloren inkomsten in te halen.

.